divendres, 21 d’octubre del 2011

La recitació d'un poema

Avui, 21 d'octubre, a la classe de COED, la Rosa vam treballar com s'ha de recitar un poema en veu alta. Per això que ella va començar la sessió recitant-nos de memòria un poema de Maria Mercè Marçal, que ella s'identificava molt amb aquest. 

A l'atzar agraeixo tres dons:
haver nascut dona, de classe baixa i nació oprimida. I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.

A continuació hem fet un exercici de recitar l'embarbussament de la gallina:

"Una gallina xica, tica, mica, cama curta i ballarica,
va tenir sis fills xics, tics, mics, cama curts i ballarics,
si la gallina no fos xica, tica, mica, cama curta i ballarica,
no hagués tingut sis fills xics, tics, mics, cama curts i ballarics."

Seguidament, hem vist un vídeo en honor a Miquel Martí i Pol, que ens mostrava diferents tipus de recitació: 
-La recitació teatralitzada: és un text après de memòria i expressat amb molta teatralitat.
-La recitació que es diu amb el cor: les paraules recitades no sembla que estiguin a apreses de memòria si no que surten del cor, això fa que ens emocioni.
-La recitació en forma de lectura: aquest només té la funció de descodificar el que es diu, i els que escolten construir la imatge sobre el que es llegeix. Aquest també esta igual de treballat que els altres dos, encara que no emocioni.

Totes aquest exercicis ens ha servit per començar a preparar la recitació del nostre poema que haurem de recitar d'aquí unes setmanes davant de tota la classe. Hem de tenir molt present que la poesia que es diu amb el cor és la que arriba profundament i provoca més sentiment a la gent. També hem de donar èmfasi a les paraules que volem transmetre i buscar unitats de sentit.

També hem parlat de la lectura d'un text en veu alta. Hem de tenir molt en compte de que una lectura en veu alta és una lectura per als altres. Qui llegeix el text, té la feina d'explicar el text que llegeix i el que escolta ha de fer una procès mental de construcció del text que està escoltant. Per això és molt important que el lector ha de fer pauses quan llegeix i anar a poc a poc. Quan hi hagi una coma, ens haurem d'aturar 2 o 3 segons i quan hi hagi un punt ens haurem d'aturar uns 4 o 5 segons. Aquestes pauses també ens serveixen per poder mirar al públic i aconseguir un feedback.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada